vintage television and radios on a stand

Muzikale overprikkeling

Sinds een paar dagen zet ik weer wat vaker de radio aan, rustige muziek op de achtergrond. Dat was ook altijd het eerste wat ik deed als ik beneden kwam, de radio aan, maar sinds ik thuis zit is die muziek teveel. Dus die rustige muziek op de achtergrond, dat is voor mij een teken dat het wat beter gaat.

Het is een vreemde ervaring, hoe geluiden me de afgelopen weken kunnen irriteren, mijn hartslag doen verhogen en een hoop spanning bezorgen. Daarnaast ook frustrerend, omdat ik altijd zo graag naar allerlei soorten muziek luister. Maar nu, mensen met schelle stemmen, onverwachte geluiden, harde of up-tempo muziek, ik ga het allemaal uit de weg. Doe regelmatig oortjes in met rustige klassieke muziek, Chopin is inmiddels een goede vriend geworden.

Het is dus een stuk stiller in huis en dat is zelfs zo als de tv aan staat. Vooral die eerste weken zette ik de tv zo zacht dat wat er wordt gezegd amper is te verstaan. Dat leverde hier in huis natuurlijk wel wat klachten op, dus mocht ie toch wel iets harder. Inmiddels zijn we aangekomen bij nog wel iets zachter dan normaal, maar wel een prima geluidsniveau.

Dit hele proces leverde ook nog de ontdekking van een nieuwe radiozender op, namelijk Studio Brussel Vuurland. Deze kwam ik per toeval tegen en zorgde voor fijne rustige muziek. Online kwam ik een mooie omschrijving van deze zender tegen: 

Vuurland is ideaal om het rustig aan te doen. Zachtjes op de achtergrond tijdens het thuiswerken of luid op de voorgrond (in je hoofdtelefoon) om te verdwalen tussen warme (Vuurland-)platen. Van Bon Iver en Big Thief over Michael Kiwanuka tot Feist en Ben Howard. 

Die ‘luid op de voorgrond’-optie gebruik ik voorlopig nog even niet, maar zachtjes op de achtergrond past prima bij hoe het nu gaat.

Dus deze zender staat nu steeds vaker aan overdag en geeft me dat stukje vertrouwen dat het beter gaat. Dat ik op de goede weg ben, ook al gaat dat met ups en downs.

Lees ook eens

  • De week van 1 januari

    De eerste week van het nieuwe jaar. Meteen een goed begin, want ik heb een week vakantie. Met een reis naar Berlijn op de planning. Prima start van het jaar. Maandag Gelukkig nieuwjaar! We zijn aanbeland in 2024, in een fris nieuw jaar. We beginnen het jaar heerlijk rustig aan. Langzaam opstarten. Wel even nog…

  • Gekeken #1

    ’s Avonds op de bank tv kijken, ik vind het altijd een fijn moment van de dag. Het is ook gewoon even je hoofd leeg maken, even iets anders. Dat lukt soms zo goed, dat ik voor de tv in slaap sukkel. Maar ja, dan zal het toch niet spannend genoeg zijn wat er te…

  • 19. Oogmeting

    Die bril, die draag ik al heel lang. Nou ja, niet specifiek deze die ik nu op heb, maar ik ben al lang een brildrager. Ik heb ook nog een tijdje lenzen gedragen, maar nadat ik moeder ben geworden, lukte het niet meer om daar aan te wennen. Dus draag ik een bril, zodat ik…

  • Houdoe pap

    Gisteren was de dag van de uitvaart, het definitieve afscheid van ons pap. Dat klinkt raar, hij is natuurlijk nog steeds in mijn gedachten, zal dat altijd zijn. Maar toch voelt het wel zo. Want dan zijn de voorbereidingen klaar, zijn we de laatste keer bij hem geweest en is de kist gesloten. En als…

  • De week van 8 mei

    Weer een nieuw weekoverzicht, met een soort opbouw naar het weekend. Meestal typ ik dit bericht op zondagochtend, maar deze keer is het zondagavond. Want die zondag moest er wel even bij. 🙂 Maandag De meivakantie is weer voorbij, dat betekent dat ik het huis weer helemaal voor mezelf heb. Dus de radio kan weer…

5 reacties

  1. Hier staat altijd muziek aan, maar het liefst via vinyl. Dan beslis ik welk nummer draait ipv de dj.
    Gewoon relaxte muziek op de achtergrond.
    Hoop dat je weer van muziek gaat genieten!

  2. Ah, Chopin… hier ook favoriet. Als ik aan het schrijven ben, kan ik slecht luisteren naar zang vanwege de teksten die dan gaan storen met de woorden die ik zoek. Piano kan altijd.
    StuBru ken ik maar Vuurland nog niet. Ook eens opzoeken!
    Goed teken inderdaad dat je weer meer muziek luistert.

  3. Ik kan me voorstellen dat het een gemis kan zijn als je altijd zo graag muziek luisterde. Maar een klein stapje is ook een stapje. Ik kan ook echt niet zonder muziek/geluid. Al moet ik zeggen dat als ik in een drukke ruimte ben geweest, ik tegenwoordig wel kan genieten van de stilte in huis. Ik hoop dat je steeds meer en vaker van muziek kunt genieten.

  4. Goed dat je verbetering begint te merken. Vuurland kende ik nog niet. Ga ik zeker eens opzoeken!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.